zaterdag 31 maart 2012

Jeffrey Lee Pierce

Op 31 maart 1996 overleed zanger, songwriter en gitarist Jeffrey Lee Pierce.
Voormalig president van de Blondie-fan club in Los Angeles.
Onder liefhebbers bekend als de voorman van de underground band the Gun Club.

Ik heb in een 'vorig leven', in de tijd dat ik nog jong en onschuldig was en bij concerten bands fotografeerde een aantal optredens van the Gun Club bij mogen wonen.
In Paradiso Amsterdam oktober ´84, mei ´87, oktober´90 en juni ´93.
Daarnaast heb ik Pierce twee keer solo zien optreden, in Paradiso (mei '85) en op het Pandora's Music Box-festival in Rotterdam (oktober '85).

Na het concert van the Gun Club in ´87 heb ik me in de krochten van de Amsterdamse rocktempel begeven.
Ik trof Pierce en consorten in de 'kleedkamer' aan.
Jeffrey Lee zat met een dame op zijn schoot en probeerde met een fles drank in de ene hand met de andere haar verborgen delen aan de openbaarheid bloot te geven.
De overige leden van the Gun Club zaten op een bankje met hun armen over elkaar toe te kijken hoe hun leider druk bezig was met een schaartje nog meer gaten in de netkousen van de vrouw te knippen.

Het was een fraai plaatje, maar ik voelde me niet geroepen om de camera´s die ik om mijn nek had hangen te gaan gebruiken.
Ik was en ben geen paparazzo.
Nou ja, ik heb natuurlijk ook mijn grenzen. 
Ik fotografeerde altijd wie zich op een podium - waar iedereen ze kon zien - manifesteerde, maar ben van mening dat al wat zich daarbuiten afspeelt onder de Code d´Privacy valt. 
Als het hier niet de heren Pierce en Kid Congo Powers en mevrouw Patricia Morrison zou hebben betroffen zou ik wellicht anders hebben gehandeld.
Bij leden van the Rolling Stones - die zich al decennia aan de publiciteit hebben uitgeleverd- had ik waarschijnlijk minder scrupules gehad.
In dat geval zou ik toch gewoon de foto's hebben gemaakt waarmee ik veel geld had kunnen verdienen.

Pierce had een tijdje later genoeg van de vrouw en verliet de 'ontkleedkamer.'
In het ondergrondse Paradiso kwam hij enkele leden van the Ex, de band tegen die in zijn voorprogramma hadden gespeeld.
Een lid van the Ex stond zijn instrument af.
JLP had volgens mij nog nooit een blaasinstrument beroerd, maar wist er zowaar geluid uit te krijgen.
Ik keek toe en vond dat ik hier wel foto´s van kon maken.




Hier was immers toch nog wel enigszins sprake van een optreden.






Klik ook door naar
 Het geheugen van de fotograaf   
  Foto's en verhalen bij foto's





Geen opmerkingen:

Een reactie posten