zaterdag 24 november 2012

De onontkoombare Donkere Kamer van Damokles

Eerder deze maand werden in het kader van de Nationale leescampagne Nederland Leest gratis exemplaren van de roman De donkere Kamer van Damokles van Willem Frederik Hermans weggeven.

Onderweg naar het verjaardagsfeest van mijn nicht haalde ik mijn exemplaar bij de Openbare Bibliotheek.
Tijdens de treinreis las ik het voorwoord van Claudia de Breij.
Zij poneerde de stelling dat je het boek bij voorkeur op je zeventiende moet lezen en als je die leeftijd reeds ruimschoots bent gepasseerd, het ook aan de dichtstbijzijnde middelbare scholier kan geven.
Mijn nicht werd zeventien en de dichtstbijzijnde middelbare scholier en daar ik de leeftijdsgrens van zeventien reeds royaal ben overschreden, leek het me niet meer dan vanzelfsprekend haar het boek als extra verjaardagscadeau te overhandigen.
Ik had het de eerste keer al op mijn zeventiende gelezen en later nogmaals, toen ik de rest van het oeuvre van Hermans tot mij nam en bedacht dat ik later altijd nog een nieuw exemplaar bij de bieb kon gaan halen.
Daar is nooit meer wat van gekomen en ik was het alweer bijna vergeten, tot ik gisteravond de Jonge Schrijversavond in de Stadsschouwburg bezocht en tot mijn verrassing enorme stapels van het boek ontwaarde.
Dus heb ik nu toch nog een exemplaar van het boek waar je niet omheen kan, de onontkoombare Donkere Kamer van Damokles.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten