donderdag 16 augustus 2012

Foto's Madonna '87

 Wembley Stadium Londen Engeland juli '87

De foto's die ik in Juli '87 van Madonna Louise Veronica Ciccone in het Wembley Stadion in London heb gemaakt.

Indertijd was ik niet erg tevreden over het resultaat.
De foto's die ik twee jaar eerder op dezelfde plek – tijdens Live-Aid85- had gemaakt waren stukken beter.
Maar die waren dan ook merendeels bij daglicht gemaakt.
Deze keer moest ik het met het aanwezige kunstlicht doen.
Het gebruik maken van flitslicht had van de plaats waar ik me bevond -enkele tientallen meters van het podium- weinig zin, het licht zou grotendeels alles behalve dat wat ik wilde vastleggen hebben gereflecteerd.

Ruim 25 jaar later blog ik de foto's toch maar.
Je moet als fotograaf toch wat met je mislukte foto´s.
De schaar in de negatieven zetten kan immers altijd nog.
Bij het bewerken van foto's is het mogelijk om d.m.v. het aanpassen van de belichting, door met de helderheid en/of contrast te spelen nog iets aan de kwaliteit te doen.
Maar het maakt nooit alle technische gebreken die eenmaal in de negatieven zijn besloten goed.
De spotlights die bijna alleen op Haar gericht waren doen, mits je bij het bewerken van de foto´s het contrast maar flink opkrikt de dansers en musici wel beter uitkomen.
Het tekort aan licht klinkt nu als een goed excuus voor het feit dat ik toen met een langere sluitertijd heb moeten werken.
Met de kennis van nu...
De ietwat bewogen afbeeldingen die hierdoor zijn ontstaan drukken de dynamiek uit.
Speel de afbeeldingen maar gewoon eens heel erg snel achter elkaar voor uw geestesoog af.
Bedenk daarbij dat de kleurschakeringen best wel erg fraai zijn.
Noem het Vogue Vague Photographie.
Dan lijkt het al met al nog wel wat en geeft waarschijnlijk toch wel een redelijk beeld van de show waarbij ik aanwezig heb mogen zijn.

Madonna
Die niet al te zuiver zong
Madonna
De overbelichte ster
Madonna
Die een wervelend optreden gaf
Madonna
Die heel erg haar best deed om tijdens het dansen toon te houden
Madonna
Een hardwerkende dame
Ik geef het u te doen






















































Feyenoord-stadion Rotterdam Augustus '87

































































Klik ook door naar
 Het geheugen van de fotograaf   
  Foto's en verhalen bij foto's











Geen opmerkingen:

Een reactie posten