donderdag 16 augustus 2012

Boeken kaften????

Een jeugdtrauma.

Vier maal in mijn leven ben ik te laat op een afspraak gekomen.
Een keer op de boekenophaal- en introductiedag van de brugklas.
Ik was nog 'even' met de pont het IJ van Amsterdam-Noord naar het Centraal Station overgestoken om de SailParade, de aankomst van de schepen die de haven in het kader van 700 stadsrechten aandeden, van dichtbij te bekijken.

De pont was ruim een half uur aan de kant van het CS blijven liggen om het eerste eskader tallships te laten passeren.
Ik arriveerde nog net op tijd op het schoolplein van de scholengemeenschap en informeerde bij de eerste de beste naar het klaslokaal waar ik me moest melden.
Het was mij in die dagen nog niet bekend dat het bij leerlingen van de bovenbouw de gewoonte is om 'brugpiepers' bij voorkeur de verkeerde kant op te sturen.
De school had vier ingangen, acht conciërges en, naar mijn gevoel, ruim elf kilometer aan gangen met vangrails in het midden om te voorkomen dat leerlingen die te laat kwamen in botsing zouden komen met degenen die weer snel naar huis wilden.
Na ruim 10 minuten langs de honderden lokalen, die qua onlogische nummering niet onderdeden voor de volgorde die tegenwoordig in Vinex-wijken zeer gebruikelijk is, te zijn gerend, vond ik mijn bestemming.
Het leek me een goed idee het advies van de vrouw die voor de klas stond op te volgen en ging dus 'maar snel zitten.'

Twee dagen later, in de eerste minuut van de eerste les, kreeg ik te horen wat mijn medeleerlingen tijdens het door mij gemiste deel van de introductie was verteld.
'Boeken kaften????'
Ik 'mocht' de volgende ochtend om acht uur terugkomen.
Met al mijn boeken.
'Gekaft!'
Die ochtend was ik op tijd.
Met al die boeken.
Gekaft.
Én in het goede lokaal.
Ik had de avond daarvoor het stenciltje met de school-plattegrond, dat ik inmiddels had weten te bemachtigen, uitgebreid bestudeerd.

De eerste dagen van het tweede schooljaar van mijn middelbare schoolcarrière verliepen ook niet geheel probleemloos.
Maar dat is weer een ander verhaal.
U kunt het lezen in (het tweede gedeelte) van:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten