maandag 28 mei 2012

John Fogerty Roskilde-Festival Denemarken Juni '97

Geschreven 28 mei 2012, t.g.v. de 67e verjaardag van John Cameron Fogerty, singer-songwrtiter, vooral bekend als de voorman van de rockgroep Creedence Clearwater Revival

In 1997 bezocht ik voor de de vijfde keer het Roskilde-Festival in Denemarken.
Ik verheugde me vooral op het optreden dat de levende legende John Fogerty daar zou gaan geven.
De man heeft met zijn karakteristieke raspende stem en de pakkende gitaar-riffs die hij heeft geschreven een brandmerk in mijn hersens en die van veel van mijn generatiegenoten achtergelaten.

Helaas heeft John niet altijd de volledige vrijheid gehad om zijn songs uit te voeren.
Hij heeft in het begin van zijn carrière een aantal kruisjes onder contracten gezet waardoor hij de rechten van hetgeen hij had geschreven verspeelde en hij zijn gedachtegoed slechts tegen een fikse vergoeding aan de zakenmannetjes van de platenmaatschappij die over de rechten beschikten mocht vertolken.
Creedence Clearwater Revival viel uiteen, er volgden talloze rechtszaken, maar na afloop won Fogerty. 
Hij kwam terug met een fantastisch solo-album en ging weer toeren.

Ik vervoegde me al vroeg bij het hoofdpodium om maar niks van het concert van Fogerty te hoeven missen.
Naast me stond een andere diehard CCR-fan.
Wij raakten in gesprek.
Hij beweerde dat hij over alle details van de levenswandel van Fogerty beschikte.
Ik doodde de tijd door zijn kennis op dit vlak te testen.
'En hoe werd de moeder van John dan genoemd?'
De lucht betrok en het begon zacht te regenen.
Op het moment dat het gezicht van de CCR-fanaat op onweer stond en ik wilde gaan uitleggen dat de clou: 'Mother Fogerty!' slechts een fout grapje was dat ik zojuist had bedacht barstte het concert los.

Alle klassieke hits van Creedence werden gespeeld.
Het begon harder te regenen.
Ik maakte foto´s.

Tijdens 'who'll stop the rain' hield de bui op en toen Fogerty aan 'Have you ever seen the rain' begon was alle kou uit de lucht en was iedereen even dolnat en drijfblij .
Of omgekeerd.
Daar wil ik vanaf zijn.
Deze gebeurtenis is immers al weer zo'n vijftien jaar geleden.












Foto's, Verhalen en Rock'nRoll poëzie staan hier


Geen opmerkingen:

Een reactie posten