zaterdag 31 augustus 2024

VerplichtNL jaargang tien september 2024

Wilt u dit blog in een andere taal lezen?
Selecteer de gewenste taal met de button rechtsboven.Would you like to read this blog in another language? Select the desired language with the button at the top right.


Wilt u verschoond blijven van cc-vermeldingen bij de Twitterberichten met links die ik van dit blogje plaats?
Of leest u mijn dagelijkse stukjes wellicht toch al regelmatig?
Laat het mij even weten, via een Tweet of een Direct Message.
Dan haal ik u uit het lijstje met Tweeps die ik daar mee 'lastig val' en scheelt dat mij ook weer wat tijd.
Ik wil u immers tot niks verplichten en heb een hekel aan spam.


Op Twitter manifesteer ik mij als @poeetweet, beter bekend als Karel Tiberius Nooitgedacht en maak ik veelvuldig gebruik van de hashtags #KarelsNooitgedachten, #TDIM en #ZonSong om mijn (foto)blogs te promoten en mijn dagelijkse losse gedachten te ventileren.

 


 

 



1-9-2024
Vandaag in 1920 werd Hubert Léon Lampo geboren.
Belgisch schrijver.
Lampo overleed in 2006.
 
 


De politie in Oss is op zoek naar een clown 
die omstanders de stuipen op het lijf jaagt.
De 'horrorclown' heeft een hamer en sikkel bij zich.
Het zal Jan Marijnissen toch niet zijn 
met een SP-tomaat op z'n neus.
 
 
2-9-2024
Vandaag in 1960 werd Ruth Heidi Jacott geboren.
Surinaams-Nederlands zangeres.



Een kapitalistisch sprookje

Er was eens een larve.
Een welgedane, volgevreten larve. Corrupsje Nooitgenoeg was zijn naam.
Tijdens zijn adolescente jaren werd Nooitgenoeg lid van een studentencorrrrrups.
In de jaren die volgden, werd Corrupsje lid van een caterpillaristische partij, de Partij voor Vrijheid van Veelvraat en Demagogie. Hij vrat overal alle kassen leeg, ontpopte zich tot vlinder, fladderde naar een belastingparadijs en leefde daar nog lang en gelukkig in weelde.


3-9-2024
Vandaag in 1599 overleed Oliver Cromwell.
Brits republikeins staatsman.
Hij werd via een staatsgreep op 20 april 1653
Lord Protector en was van 1655 tot 1657
in feite dictator van Engeland.
In februari 1657 werd hem de kroon van Engeland aangeboden.
Omdat hij zelf het koningschap had afgeschaft,
twijfelde Cromwell en weigerde hij uiteindelijk het koningschap.
 

 Er is wel eens gesuggereerd dat Elvis Costello
met zijn song 'Oliver's Army' naar Cromwell verwees,
die een parlementair leger leidde dat Ierland in 1649 veroverde.
En daarnaast naar andere 'imperialistische veldslagen'
in Hong Kong, Palestina en Zuid-Afrika.
Costello verklaarde hierover
dat het lied niet bedoeld was als een politiek statement.
Het zou absurd zijn om zelfs maar te proberen
om over zo'n complex onderwerp een song te schrijven
Het was gewoon popmuziek. 


Heb hedenochtend bij het figuurpoepen 
de beeltenis van Max Verstappen geproduceerd. 
Inclusief remsporen.

Wilhelmina Drucker: 
voorvechtster van de openstelling 
van het kampioenschap figuurpoepen voor vrouwen.
 
 Zie ook mijn eerder blogs inzake figuurpoepen:
&
 

4-9-2024
Vandaag in 1956 werd Steven Edward Duren,
beter bekend als Blackie Lawless, geboren.
Amerikaans zanger, musicus en liedschrijver.  

 
Vroege Rembrandt,
Een zelfportret.
Van Rijn was net wakker.
Had zijn slaapmuts nog op.
 
5-9-2024
Vandaag in 1942 werd Werner Herzog geboren.
Duits filmregisseur, scenarioschrijver en acteur. 

 

 

Grafschrift voor Hans Dorrestijn
Hans heeft het lijden tot kunst verheven.
En is er uiteindelijk in gebleven.
 
 
 
6-9-2024
Vandaag vieren we de verjaardag van 's-Gravenhage.
 
 
 

 
Heb hier best veel van opgestoken.
Kwam vroegûh nooit verder dan:
''Je moet je eens late pijpe
door een mooi lekkah wijf
dat net op het Rijswijkseplein
een broodje ei met ui heeft gegeten.''
(Ooit eens geleerd van een uitzending van Koot & Bie)

Nu krijg ik vast de opmerking dat ik mijn mond moet gaan spoelen.
Dat zal die gozer ook wel tegen dat lekkahrûh wijf hebben gezegd.
 

7-9-2024
Vandaag in 1936 stierf de laatste Tasmaanse tijger
of buidelwolf in een dierentuin in Tasmanië.
59 dagen nadat hij wettelijk beschermd werd verklaard.
Nadien waren er nog wel waarnemingen van
pootafdrukken en dieren die Tasmaanse tijgers
zouden kunnen zijn, maar hiervoor is geen bewijs.
Pogingen om een embryo van de Thylacine te klonen mislukten.


 
Pastiche Peter van Straaten


Zit ie nou nog in de midlifecrisis?
Dat lijkt me voor jou en de kinderen ook niet makkelijk.  

 8-9-2024
Vandaag in 1934 werd David William Kearney,
beter bekend als Guitar Shorty, geboren.
Amerikaans musicus, zanger en liedschrijver.
Kearney overleed in 2022.


Kwijtschelden: ''Sodemieter op, vuige wanbetaler!''  
 
 
9-9-2024
Het is vandaag de laatste dag van het driedaagse Knabenschiessen.
Volksfeest in Zwitserland. 
 


Asjemiauw

Mijn kater, Ozzy, had vannacht last van muizenissen.
Hij onderwierp mij aan een soort beoordelingsgesprek. 
Een hypothetische stelling.
''Stel, je hebt een vriendin die allergisch is voor katten. 
Zij eruit of ik? Voor wie kies je? Zoek je een nieuw baasje voor je dinnetje of maak je het uit met mij?''
Ik aaide hem en zei dat het geen zin had om over dit soort zaken te liggen piekeren. 
Mijn vriendin is immers niet allergisch.
Ik viel spinnend in slaap.
Het snurken van Ozzy begeleidde mij naar dromenland.  
 
 
10-9-2024
Vandaag in 1950 werd Rosalie Flores geboren.
Amerikaans zangeres, musicus en liedschrijver.
In 2006 werd 31 augustus
tot 'Rosie Flores Day' uitgeroepen
door 'the Austin City Council'.

 

Vanaf vandaag is er een journaal in makkelijke taal.
Ze houden wel erg veel rekening met (aanhangers van) NSC, BBB en PVV.
De PVV zal dan binnenkort wel met een eigen journaal komen: De FabertjesKrant.
 



11-9-2024
Vandaag in 1971 overleed Nikita Sergejevitsj Chroesjtsjov.
Sovjet politicus en Secretaris-generaal van de Communistische Partij
van de Sovjet-Unie van 7 september 1953 tot 14 oktober 1964.
 
 Sam Moore & Otis Redding? > No! That is Sam Moore & Dave Prater
Hold On I'm Coming  

Als de nood het hoogst is, is Redding nabij. 
Maar hij komt niet in deze zong.


 12-9-2024
Vandaag in 2007 vond de officiële opening plaats
van het Amsterdamse stadsarchief in gebouw de Bazel.
 
 
Vroeger paaide men kannibalen met kralen en spiegeltjes.
Tegenwoordig met Bassie & Adriaanworst.
 
 13-9-2024
Vandaag in 1922 werd Zoila Augusta Emperatriz Chávarri del Castillo,
beter bekend als Yma Sumac, geboren.
Peruaans zangeres.
Chávarri del Castillo overleed in 2008. 



 Er stond nog een half glas bier. 
Verschaalde troost.
 

14-9-2024
Het is vandaag:  Internationale Dag van de Eerste Hulp  


Ik kom vandaag iets later.
Mijn koffiezetapparaat is gehackt.
 

15-9-2024
Vandaag in 1928 werd Julian Edwin 'Cannonball' Adderley geboren.
Amerikaans musicus, bandleider en liedschrijver.
Adderley overleed in 1975. 

 
Het schilderij 'Een oude man, 
leunend uit een raam' van Govert Flinck.
Voorstudie van 'De man die uit het raam viel'.
 


16-9-2024
Vandaag in 1977 overleed Maria Anne Sofia Cecilia Kalogeropoulos,
beter bekend als Maria Callas.
Grieks zangeres. 



Het ontharen van mijn achterste bleek duurder dan gedacht. 
Er was hier duidelijk sprake van een op geld beluste natenmaaier. 
 
 
17-9-2024
Vandaag in 1958 werd de eerste aflevering
van de Nederlandse televisieserie
Pipo de Clown uitgezonden. 
 

Zie ook:

 &
 
 
Beschutte woonvorm? 
Onder een brug?
 
 18-9-2024
Vandaag in 1819 werd Jean Bernard Léon Foucault geboren.
Frans natuurkundige.
Onderzoeker van de bewegingsleer
(Slinger van Foucault,
principe achter de gyroscoop en de lichtsnelheid).
Foucault overleed in 1868.

What the F*ck did Diddy



19-9-2024
Vandaag in 1955 werd de Argentijnse president
Juan Domingo Perón afgezet.
Hij ging in ballingschap in Paraguay
en vestigde zich uiteindelijk in Madrid.
Na zijn terugkeer werd Perón begin jaren '70
op democratische wijze tot president herkozen.
Perón overleed 1 juli 1974.

 
 

 

   VerplichtNL 2015 

   VerplichtNL 2016 

  VerplichtNL 2017 

 VerplichtNL 2018  

 VerplichtNL 2019  

  VerplichtNL 2020  




Meer Columns, Anekdotes, Aforismen en Absurde feiten 


vindt U  hier

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten