maandag 14 december 2015

ZZ Top Of de mij ontschoten foto's

Bij de duizenden pop- en rockconcerten waar ik in de jaren '80 en '90 foto's heb gemaakt, ben ik slechts een keer een filmrolletje kwijtgeraakt. Bij ZZ top, in de Rijnhal te Arnhem, oktober 1986.

Meestal was het vrij eenvoudig mijn camera's binnen te smokkelen. Bij stadionconcerten verborg ik mijn camerabody en telelens in een uitgehold brood, een pak melk, of een voor dit doel aangepaste thermoskan. Als ik dan alles in een koelbox, met wat los fruit, een komkommer en een paar tomaten meenam, kwam ik zonder probleem door de controle.
Bij concerten in zalen leverde ik meestal mijn fotokoffer bij de ingang in, dan werd je veelal niet meer gefouilleerd en kon je, met een fototoestel onder je jas, ook eenvoudig doorlopen.
Ben ook wel eens na aanvang van een concert naar de garderobe teruggegaan, om zogenaamd iets uit mijn fotokoffer te halen. Daar stond zelden iemand van de security en de heren en dames daar sloegen toch nooit alarm als ik, na het overhandigen van mijn gaderobebonnetje, weer doodgemoedereerd met mijn koffer de zaal in liep.
Tijdens de optredens heerste er meestal genoeg hectiek, zodat mijn fotograferen nauwelijks opviel bij de sporadisch aanwezige bewaking.
Ik ben wel eens een zaal uitgezet, maar dan had ik gelukkig de foto's nog die ik inmiddels al had gemaakt.

Bij het concert van ZZ top liep het anders. Ik werd ontdekt en de securitygorilla's van dienst wilden dat ik mijn filmpje afgaf. Ze dreigden met het inschakelen van de politie als ik zou weigeren.
Ik had het idee dat ze bluften. Volgens mij hadden zij slechts het recht om iemand toegang tot de hal te weigeren, of dringend te verzoeken de fotoapparatuur in bewaring te geven.
Dus zei ik dat ik het prima vond als ze de politie erbij zouden halen. Ik wilde wel eens zien wat er dan zou gebeuren.
Er werd geen politie bij gehaald. De drie kleerkasten bleven maar schreeuwen dat ik mijn filmpje moest inleveren. Twee hielden mij vast en de derde deed verwoede pogingen mijn camera te openen.
Dat lukte hem niet, klaarblijkelijk was deze primaat ergens in de vroege evolutie der mensheid blijven steken.
Toen heb ik, om ernstige schade aan mijn camera te voorkomen, het filmpje er zelf maar uitgehaald.

Op het filmpje stond helaas ook een deel van de foto's die ik eerder die week bij een concert van Roger McGuinn in Paradiso had gemaakt. Stom van me om, bij een concert waar ik het gevaar zou kunnen lopen een filmpje kwijt te raken, geen vers rolletje te gebruiken.
Dat is me later uiteraard nooit meer overkomen.








Klik ook door naar
 Het geheugen van de fotograaf   
  Foto's en verhalen bij foto's












Geen opmerkingen:

Een reactie posten