zaterdag 27 april 2019

VerplichtNL mei 2019

Wilt u verschoond blijven van cc-vermeldingen bij de Twitterberichten met links die ik van dit blogje plaats?
Of leest u mijn dagelijkse stukjes wellicht toch al regelmatig?
Laat het mij even weten, via een Tweet of een Direct Message.
Dan haal ik u uit het lijstje met Tweeps die ik daar mee 'lastig val' en scheelt dat mij ook weer wat tijd.
Ik wil u immers tot niks verplichten en heb een hekel aan spam.



Vers geblogd: Zo gewonnen zo geronnen. Een havencruise. 

MEI

Wanneer ik u een goede raad mag geven:
De vlier bloeit, het is Mei. Vooruit, pluk vlier!
Het is niet zo vaak Mei meer in uw leven,
misschien nog dertig keer, misschien nog vier.


U kunt die tijd natuurlijk ook benutten
door de courant te lezen hier op aard.
Er zijn zeer veel couranten hier beneden,
maar zijn ze, achteraf, de moeite waard...

Want als u strakjes binnen wordt gelaten,
daarginder op die ster, in het portiek,
dan zult ergens over moeten praten
en niet zo heel veel over politiek.


Als u de E.E.G. daar gaat bespreken,
dan luisteren ze weliswaar beleefd,
maar 't zijn daar op die ster volslagen leken,
ze weten echt niet waar u 't over heeft.

Vertel hun dus maar niets van filmjournalen,
zeg überhaupt maar niets van Polygoon.
Begin maar liever over nachtegalen,
die kennen ze. Vertel hun maar gewoon

hoe lief de merels zijn op deze aarde
in Mei. En hoe 't met de seringen staat.
Dan strijken ze daar zachtjes langs hun baarden
en zeggen: Ja, zo was het. Inderdaad.

En daarom moet u voor die tijd wel weten
hoe pruimenbloesem ritselt als het waait,
en hoe de vlier bloeit. U moet niet vergeten:
de Meien zijn betrekk'lijk dun gezaaid.



- Annie M.G. Schmidt- 

 





1-5-2019
Vandaag in 1928 werd James Hugh Loden,
beter bekend als Sonny James, geboren.
Loden overleed in 2016.





2-5-2019
Vandaag in 1519 overleed Leonardo da Vinci.
Florentijns architect, uitvinder, ingenieur, beeldhouwer, schrijver,
filosoof, natuurkundige, scheikundige, anatomist, componist
en schilder.


 



3-5-2019
Vandaag in 1981 werd Joshua Michael Tillman,
beter bekend als Father John Misty, geboren.
Amerikaans zanger, musicus en liedschrijver.





4-5-2019
Vandaag in 1953 werd Oleta Adams geboren.
Amerikaans zangeres en musicus.





5-5-2019
Het is vandaag 





6-5-2019
Vandaag in 1859 overleed Friedrich Heinrich Alexander Freiherr von Humboldt.
Pruisisch natuurvorser en ontdekkingsreiziger.
Hij deed onderzoek in Midden- en Zuid-Amerika
en gaf een uitvoerige beschrijving van het fysische heelal.






7-5-2019
Vandaag in 1936 werd James Lee Ruffin geboren.
Amerikaans zanger.
Ruffin overleed in 2014. 


 

8-5-2019
Het is vandaag





9-5-2019
Vandaag in 1946 werd Drafi Franz Richard Deutscher geboren.
Duits zanger, componist en muziekproducent.
Deutscher overleed in 2006.





10-5-2019
De gedachte dat een quantumdeeltje op twee
of zelfs meer plaatsen tegelijk kan zijn,
is toch eigenlijk best wel religieus.
Want god wordt immers geacht alomtegenwoordig te zijn. 



11-5-2019
Vandaag in 1985 arriveerde Paus Johannes Paulus II
in Nederland voor een officieel bezoek.



12-5-2019
Het is vandaag 





13-5-2019
Vandaag in 1619 werd Johan van Oldenbarnevelt,
raadpensionaris van de Staten van Holland, onthoofd.
 Lees ook:



14-5-2019
Vandaag in 1962 werd Ian Robert Astbury geboren.
Brits zanger, musicus en liedschrijver.  





15-5-2019
Vandaag in 2003 overleed Valerie June Carter.
Amerikaans zangeres en liedschrijver.



16-5-2019
Het is vandaag de dag van mijn Friese oma,
die dit jaar veertig jaar geleden overleed.
Ze was de dochter van veldwachter Woudstra die eind 19e eeuw
uit de Friese wouden met zijn gezin naar Amsterdam emigreerde

om in de hoofdstad politiecommissaris te worden.
Mijn grutte oma was zowel stijfkoppig als erg lief.
Als ik in mijn leven met tegenslagen kamp,
denk ik aan haar en zetten mijn Friese genen zich schrap.
Als ik aan mijn snoepomaatje denk,
proef ik de koetjesrepen die zij ons kleinkinderen voerde.
Als ik aan mijn gulle grutte beppe denk,
hoor ik weer de kwartjes,
(voor de jonkies: dat was een elfeneenhalf eurocentmuntje)
die zij me gaf als ik een boodschapje voor haar had gedaan,
rinkelen in mijn jongensbroekzak.
Zou soms willen dat ik mijn grutte Fryske beppe
met een slimme telefoon weer even naar het heden kon appen.
Haar even terughalen uit het daarnawaarts.
Nee, ik ben geen moederskindje.
Ik ben een
oprjochte omafiel!





17-5-2019
Het is vandaag de dag van mijn andere geweldige oma.
Die dit jaar twintig jaar geleden overleed.
In Haarlem geboren was ze de jongste van een een gezin van acht kinderen.
Mijn moeders moeder voedde haar dochter op zonder de man,
die ijlings met een ander was vertrokken.
Zonder uitkering hield zij zich in de crisistijd duchtig staande.
Werkend in een naaiatelier bond ze alle draadjes aan elkaar
om voor mijn moeder en haar eigen ma zorg te dragen.
Want opoe was door haar andere zeven kinderen uiteindelijk
toch maar bij haar, de jongste, gedumpt.

Van mijn moeder hoorde ik dat haar opoe altijd veel sliep
en als ze dan toch weer eens wakker was geworden
sommige dingen niet helemaal goed begreep.
Toen er in de oorlog sprake was dat er een buurman was ondergedoken,
dacht zij dat ie bij de Jozef Israëlskade
(Voor de lezers onder u:
Dat is de Schilderskade uit Gerard Reve's De Avonden)
in het water was gesprongen.

Ik mocht eind jaren zestig vaak uit logeren bij mijn oma.
Kreeg van haar bananensnoepjes
en mocht naar kinderfestijnen in de oude RAI
aan de Ferdinand Bolstraat.
Daar waar nu Hotel Okura staat.

En we luisterden samen naar oude platen van Louis Davids.
Van Lou Bandy en Willy Derby.
En naar Johnny and Jones
uit haar buurt weggevoerd en door de moffen vermoord.
 
Nee, ik ben geen moederskindje.
Maar ik mis mijn beide oma's nog steeds.
Ja, u heeft helemaal gelijk.
Ik ben een opoefiel!




18-5-2019
Vandaag in 1958 werd Toyah Ann Willcox geboren.
Brits zangeres, musicus, liedschrijver, actrice en auteur.






19-5-2019
Vandaag in 1891 werd begonnen
met de bouw van de langste spoorlijn ter wereld:
de Transsiberische Spoorlijn.
Deze transcontinentale spoorlijn is 9288 kilometer lang
en verbindt Europa rechtstreeks met de Japanse Zee.
Het laatste deel van de kwam in oktober 1916 gereed.





20-5-2019
Vandaag in 1944 werd Frank Boudewijn de Groot geboren.
Nederlands zanger, musicus en liedschrijver.






21-5-2019
Vandaag in 1972 werd Christopher Wallace,
beter bekend als Notorious B.I.G., geboren.
Amerikaans zanger, rapper, musicus en liedschrijver.
Wallace overleed in 1997.




22-05-2019
Vandaag in 1959 werd Steven Patrick Morrisey geboren
Brits zanger, musicus en liedschrijver. 




23-05-2019
Het is vandaag 
 Title Track Day  





24-05-2019
Vandaag in 1941 werd Robert Allen Zimmerman,
beter bekend als Bob Dylan, geboren.
Amerikaans zanger, musicus en liedschrijver. 
26-05-2019
Vandaag in 1975 werd Lauryn Noelle Hill geboren.
Amerikaans zangeres, liedschrijver en actrice.




 27-05-2019
Vandaag in 1929 werd IJsbrand Cornelius Rogge geboren.
Nederlands fotograaf en filmer.
 Beluister ook: 
 Serie: De Werelden van IJsbrand Rogge, afl. 4 





28-05-2019
Het is vandaag
 Amnesty International Day 





29-05-2019
Vandaag in 1919 werd door de waarneming
van verschoven sterrenposities
tijdens een zonsverduistering Albert Einsteins relativiteitstheorie bevestigd.
 
In 1917 had Sir Frank Watson Dyson, de Koninklijke Astronoom van Engeland een experiment bedacht dat tijdens een zonsverduistering de positie van de achtergrondsterren in de buurt van de rand van de zon zou bepalen. Als tijdens de verduistering in 1919 de posities van de sterren nauwkeurig bepaald konden worden en daarna vergeleken met hun normale posities aan de hemel, zouden de effecten van een gekromde ruimte-tijd waargenomen kunnen worden. Als de positie van de sterren zou veranderen op de manier waarop de theorie van Einstein dat voorspelde, zou dit precies de test zijn die de algemene relativiteitstheorie nodig zou hebben.
 

 30-05-2019
Vandaag in 1966 werd Stephen Joseph Malkus geboren.
Amerikaans zanger, musicus en liedzanger.


 

31-05-2019
Vandaag in 2000 overleed Ernesto Antonio "Tito" Puente.
Amerikaans musicus, liedschrijver en platenproducent.

 






























Meer Columns, Anekdotes, Aforismen en Absurde feiten 

vindt U  hier 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten