zondag 23 mei 2021

Eurovisie Songfestival #ESF2021

Guilty Pleasures


Onlangs schreef een collega blogger een vernietigend stuk over het Eurovisie Songfestival.
Hij heeft smaak en ik ben het voor een groot gedeelte met hem eens. Het is meestal niet best.

Vroeger, heel lang geleden, keek ik nog wel eens naar het Eurovisie Songfestival, maar dat doe ik al jaren niet meer. Soms vermaak ik me met de commentaren op Twitter.

Het slechtste van de Nederlandse voorrondes voor het ESF
 
Double Date – Email To Berlin (1999) 
Beluisteren op eigen risico. Is gelukkig nooit verder dan die voorronde gekomen.
Dan had er voor mij waarschijnlijk niets anders opgezeten dan uit plaatsvervangende schaamte mijn Nederlanderschap op te geven en was ik staatsburger van Albanië, Zimbabwe of Noord-Korea geworden.


Maar ik heb ook wel wat guilty pleasures
 
De beste Nederlandse inzending
 
Rudy Carell – Wat een geluk (1960) Heeft niet gewonnen dat jaar.


Winnaars

France Gall – Poupée de cire, poupée de son (1965) Sandie Shaw – Puppet on a string (1967)
Lulu Boom – Bang-a-bang (1969) 

Marie Myriam – L'oiseau et l'enfant (1977) 
Daar kwam de lerares Frans op de middelbare school mee. 

Katrina & the Waves – Love shine a light (1997)
Zie ook mijn blog met een 
Kort verslag  van het concert van Katrina & the Waves in Paradiso, juni '86: 

Lordi – Hardrock hallelujah (2006)

En ja, ik vind de Nederlandse inzending dit jaar ook niet slecht.
Jeangu Macrooy – Birth Of A New Age (2021)


Er worden de laatste dagen heel veel songfestival liedjes op de radio gedraaid. Meer dan ooit omdat het spektakel zich na 46 jaar weer in Nederland afspeelt. Dan zit ik dus weer de hele dag met die domme deuntjes in mijn kop. Vanmorgen voor zes uur was het al raak. Weer 'Ding-a-dong' van Teach Inn. Ineens viel het me op dat het lied eigenlijk gewoon over onaneren gaat.


Uiteraard is Teach Inn een slap aftreksel van ABBA dat in 1974, het jaar voor hun overwinning, de eerste prijs van het festijn in de wacht had gesleept. Als er een meisje met een ietwat ingetogen chanson heeft gewonnen dan vaardigen landen het jaar daarop ook lieflijk zingende zangeresjes af. ABBA was een vrolijk zingend groepje. Dus lag het in de lijn der verwachting dat Nederland ook met zoiets mee zou gaan doen. En dan die tekst. Op zichzelf al 'ruk'. Maar het bevat ook alle ingrediënten van het met de hand bevredigen van je ijdele delen.

When you're feeling all right Everything is uptight Try to sing a song that goes Ding-ding-a-dong

'Singing Ding-ding-a-dong' is vanzelfsprekend gewoon verhullend taalgebruik voor het met je persoonlijke 'klokkenspel' spelen als je 'uptight', enigszins gespannen bent.

There will be no sorrow When you sing tomorrow And you walk along with your ding-dang-dong Dinge-dong Every hour


Je kan het altijd en bijna overal doen. Voor seksverslaafden dus puur genieten.

Even when your lover is gone, gone, gone. Dinge-dong


Zelfs als je lief er vandoor is kan je altijd nog de hand aan jezelf slaan.


Veel plezier bij de finale van het festival vanavond.
Of ga anders iets leuks voor of met jezelf doen.





Naschrift

Heb begrepen dat Italië het Eurovisiesongfestival dus heeft gewonnen met een act bestaande uit leden die de auditie voor 'Rage against the Machine The Musical' niet hebben gehaald, gehuld in tweedehands kleding die nog van de glamrock-band Mud zijn geweest. 

Maneskin - Zitti e Buoni (Zwijg en gedraag je) 




Meer Columns, Anekdotes, Aforismen en Absurde feiten 



vindt U  hier 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten